In 2009 startten Wouter van Dijk en Niels van Vliet met de Aanhuurmakelaar. De eerste makelaar in Nederland zonder aanbod. Vreemd? Integendeel! Het verhaal van twee mannen met een missie in makelaarsland.  

De start

Wouter van Dijk en Niels van Vliet waren werkzaam bij gerenommeerde vastgoedadvieskantoren en zagen een prangende tekortkoming in de markt voor commercieel vastgoed. De gehele markt, inclusief de adviserende dienstverlening, was hoofdzakelijk gericht op maar één belanghebbende; de eigenaar/verhuurder van de gebouwen. De positie van zoals zij zelf noemen “de echte klant in de markt”, zijnde de huurder, immers de gebruiker van het gebouw, was dramatisch achtergesteld. Dit komt door de langdurige relaties die makelaarskantoren hebben met eigenaren. “Makelaarskantoren zijn voor minimaal 70% inkomensafhankelijk van verhuurders, zie daar hun belang!”, aldus Van Dijk.

De visie

In 2009 is De Aanhuurmakelaar als eerste kantoor in Nederland gestart met een disruptief model dat haaks staat op het traditionele makelaarsmodel. “Wij verhuren geen vierkante meters voor verhuurders, maar juist het aanhuren van vierkante meters voor huurders” geeft Van Vliet aan. “We gaan van een aanbodgerichte benadering naar een vraaggerichte benadering en dat is noodzakelijk. Het draait in een gezonde concurrentiemarkt om de wensen en de behoeften van degene die het product gebruikt en betaalt”.

Duur?

Dat deze visionairs meer dan een missie hebben, blijkt uit hun enorme drive om huurders daadwerkelijk verder te helpen met hun huisvestingsvraagstuk. Van het marketingvraagstuk van corporate identity en uitstraling tot de financiële haalbaarheid; van programma van eisen tot openingsfeestje; Van Vliet en Van Dijk denken tot in detail mee. Is hun dienstverlening duur? Nee. Ook daar hebben ze goed over nagedacht. Door hun expertise in te zetten bij de onderhandeling over de huurvoorwaarden en de besparing die daarmee gerealiseerd wordt, blijft er genoeg geld te verdelen. “En uiteraard is het leeuwendeel daarvan voor onze klant” zegt Van Dijk.

Eind goed al goed? Het lijkt een sprookje zo mooi. De heren zien hun klantenbestand dan ook snel groeien. De sky blijkt de limit. En dat door simpelweg een gezonde marktbenadering te volgen in een markt die daar hard om stond te springen.

(gepubliceerd in Ondernamen editie juni 2016)